Komputery i małe dzieci

Niedawne wezwania do opóźnienia stosowania komputerów w programach edukacyjnych dla małych dzieci i uczniów szkół podstawowych to skrajana reakcja na wyzwania stwarzane przez technologię.

Choć jasne jest, że komputery w istotny i nieoczekiwany sposób zmieniają życie dzieci, wezwania te koncentrują się na możliwych zagrożeniach wiążących się z wprowadzeniem komputerów do klas szkolnych. Oczywiście musimy chronić się przed takimi możliwymi zagrożeniami, ale jeszcze większe zagrożenie stanowi fakt, że bardzo wielu młodych ludzi nadal ma ograniczony dostęp do komputerów i Internetu.
 

Dzieci po drugiej stronie tej „cyfrowej linii podziału” nie korzystają z nowego oprogramowania edukacyjnego i nie uczą się używać narzędzi, które będą centralnym składnikiem naszego życia w nadchodzących dziesięcioleciach.

Komputer to w końcu tylko narzędzie, tak jak książka, długopis lub telewizor. Komputerów można używać w sposób sprzyjający rozwojowi dzieci, ale również — jak wszystkich innych narzędzi — można ich używać źle. Znane są poważne badania wskazujące na pozytywny wpływ technologii na uczenie się i rozwój dzieci. Badania te wskazują również, że komputery uzupełniają, a nie zastępują wartościowe rodzaje aktywności wczesnego dzieciństwa i materiały takie jak twórczość, klocki, piasek, woda, książki, eksperymenty z materiałami piśmiennymi i gry dramatyczne.

Zamiast nawoływać do wstrzymania komputeryzacji, rodzice i inni dorośli powinni sprawdzić wpływ tej technologii na dzieci i zadbać, by komputery służyły ich dobru, w celu rozwijania umiejętności czytania i pisania oraz zdolności poznawczych i społecznych.

W tym celu dorośli muszą poświęcić nieco czasu, aby zrozumieć w jaki sposób dzieci używają technologii do uczenia się i rozwijania nowych umiejętności. Spróbujcie odwiedzić szkołę lub miejscową bibliotekę w Internecie. Zapytajcie dzieci, jak lubią używać komputera i jak logują się do Internetu. Być może zaskoczy was, jak dobrze radzą sobie małe dzieci w tym nowym świecie. Pokażecie im też, że interesują was ich hobby i zainteresowania.

Poniżej podaję niektóre działania, które mogą podjąć rodziny, aby chronić małe dzieci przed zagrożeniami wiążącymi się z Internetem i technologią komputerową.

    Przyjmijcie do wiadomości, że nadzór i rada dorosłych są niezbędne. Powinniśmy kontrolować, co dzieci robią na komputerze, dokładnie tak jak uczymy je bezpiecznie przechodzić przez ulicę.
    Rozmawiajcie i ustanówcie z dziećmi zasady określające, jak długo i gdzie wolno im buszować w Internecie. Utwórzcie zakładki do uch ulubionych witryn, aby łatwo było do nich przejść.
    Przebywajcie w tym samym pomieszczeniu, gdzie małe dziecko używa komputera albo trzymajcie komputer w miejscu, w którym zazwyczaj są obecni inni członkowie rodziny, aby promować interakcję i wymianę informacji na temat technologii.

Komputery zmieniają nasze sposoby interakcji z innymi i uzyskiwania wiedzy o otaczającym nas świecie, i stają się coraz ważniejsze w naszym codziennym życiu. Nie możemy udawać, że te zmiany nie zachodzą. Podejmując odpowiedzialność za sposób użytkowania komputera przez dzieci, rodziny mogą znacznie zmniejszyć możliwe zagrożenie, a jednocześnie umożliwić dzieciom dostęp do wielu nowych, pozytywnych i pouczających doświadczeń.

Wzrost użytkowania komputerów wymaga lepszego nadzoru, a nie wstrzymania komputeryzacji. W czasie, gdy wiele małych dzieci w ogóle nie ma dostępu do tej ważnej technologii, wstrzymanie komputeryzacji to ostatnia rzecz jakiej nam trzeba.

Dr Mark Ginsberg jest dyrektorem naczelnym National Association for the Education of Young Children. Wersja tego artykułu oryginalnie została opublikowana w witrynie internetowej Connect for Kids — www.connectforkids.org.

Przedruk za zgodą National Association for the Education of Young Children. © 2008 NAEYC

Dr Mark Ginsberg,
źródło: dzięki uprzejmości firmy Symantec, producenta oprogramowania Norton

Warto zobaczyć

 

Kontakt

FEZiP
ul. Konarskiego 6/4
61-114 Poznań

Fundacja w internecie

ShareThis Copy and Paste