Dziewczynki z ADHD

Tomek nie potrafi skupić się na lekcji, chodzi po klasie, przeszkadza. Marysia z kolei siedzi z tyłu i wciąż bazgrze w zeszycie. Kiedy ma coś napisać z początku zabiera się za to z entuzjazmem, lecz po chwili rozprasza ją rozmowa koleżanek, w rezultacie dostaje niskie oceny. Jak sądzicie, kto skupia więcej uwagi  nauczyciela?
 

Choć ADHD, czyli zespół nadpobudliwości ruchowej występuje równie często u chłopców  jak i dziewczynek, w 50-70% przypadków ADHD pozostaje niezdiagnozowane u dziewczynek. Charakterystyczne objawy to nieumiejętność koncentracji uwagi, łatwe rozpraszanie się, impulsywne podejmowanie kilku czynności naraz, by żadnej nie ukończyć. U chłopców często łączy się to z przeszkadzaniem w lekcjach, dziewczynki są zwykle spokojniejsze i ich nadpobudliwość wyraża się w rysowaniu bazgrołów, szeptaniu i rozproszeniu. Niestety niezdiagnozowane i nieleczone ADHD powoduje w okresie dorastania większą podatność na depresję, huśtawki emocjonalne i ataki niepokoju.

Jak może pomóc nauczyciel?
Dziewczynkę mającą problemy z koncentracją warto posadzić z przodu klasy, by mniej rzeczy odciągało jej uwagę. Kiedy się rozproszy można dać jej coś do zrobienia lub zadać pytanie, by pomóc skupić uwagę (należy używać ciepłego tonu głosu, unikać ironii). Warto także sprawdzać, czy zapisała np. zadania domowe, zabrała wszystkie zeszyty. Skomplikowane polecenia należy dzielić na łatwiejsze kroki, sprawdzając wykonanie każdego z nich.

Jak może pomóc rodzic?
Upewnij się, że ADHD zostało poprawnie zdiagnozowane. Pełna diagnoza obejmuje szereg testów psychologicznych. Po potwierdzeniu diagnozy – podaje się przez pewien czas pojedynczą dawkę leku, po czym powtarza część testów, tak by jednoznacznie stwierdzić, czy nastąpiła poprawa i upewnić się, że rzeczywiście jest to ADHD. Jednak leki to nie wszystko, potrzebna jest pomoc psychoterapeuty i nauka umiejętności organizowania sobie pracy. Poleca się też organizowanie dnia wokól stałych, rutynowych punktów, a miejsce, gdzie córka odrabia lekcje powinno być uporządkowane i ciche, tak by nic nie rozpraszało jej uwagi. Oznacza to brak radia, telewizora itp. w miejscu nauki. Wspieraj też obszary rozwojowe dziecka – doceniaj i pomagaj doskonalić talenty – czy to w zakresie sztuki, gimnastyki czy nauki.

Warto zobaczyć

 

Kontakt

FEZiP
ul. Konarskiego 6/4
61-114 Poznań

Fundacja w internecie

ShareThis Copy and Paste