Czy moje dziecko ma ADHD?

ADHD stało się pewnego rodzaju "słowem-wytrychem", za pomocą którego rodzice określają każde trudne zachowanie dziecka. Dlatego warto zapoznać się na początek z rzeczywistymi kryteriami uprawniającymi do próby diagnozy ADHD.

 

Charakterystyka dziecka z ADHD
- stale wierci się na krześle
- macha rękami i nogami
- raczej biega niż chodzi
- ma kłopoty z pójściem spać
- ma kłopoty z zaśnięciem
- ma koszmary lub lęki nocne
- jest bardzo gadatliwe
- łatwo i często denerwuje się
- biega po całym domu
- psoci w szkole lub w domu
- dokucza innym dzieciom
- nieumyślnie psuje różne rzeczy
- ulega częstym urazom i wypadkom
- na krótko się koncentruje
- łatwo się rozprasza
- źle zapamiętuje szczegóły
- jest mniej poważane od rówieśników
- często gubi lub zapomina rzeczy
- nie znosi zmian
- wtrąca się do rozmowy dorosłych
- nie czeka na swoją kolej
- trudno przewidzieć, co zrobi
- łatwo się zniechęca
- łatwo się denerwuje
- chce natychmiastowej pochwały
- wydaje się, że nie słucha
- nie kończy czynności
- ma kłopoty z przestrzeganiem zasad
- wszystko je rozprasza
- jest nadwrażliwe na dźwięki
- wszystkiego musi dotknąć
- bywa agresywne
- łatwo się potyka
- wpada na różne przedmioty
- nie potrafi się skupić na jednym
- śni na jawie
- nie przepisuje dokładnie z tablicy
- ma kłopoty z planowaniem
- nie kończy rozpoczętych zadań
- nie przewiduje niebezpieczeństw
- stara się przewodzić w grupie
- ma wieczny bałagan wokół siebie

Szczegóły charakterystyki - na co zwrócić uwagę.

BRAK KONCENTRACJI
- słucha nieuważnie,
- nie jest w stanie skupić się na szczegółach,
- łatwo się rozprasza pod wpływem zewnętrznych zdarzeń,
- nie pamięta, co miało zrobić,
- jest mało spostrzegawcze,
- często buja w obłokach,
- w środku zdania zapomina, o czym mówiło,
- wydaje się, że nie słyszy, co się do niego mówi,
- nie dokańcza rozpoczętych zadań,
- często gubi rzeczy,
- często zapomina o codziennych sprawach,
- rozpoczyna kilkanaście przedsięwzięć jednocześnie.

IMPULSYWNOŚĆ
- odpowiada zanim usłyszy do końca pytanie,
- ma trudności z czekaniem na swoją kolej, często przerywa innym,
- nie jest w stanie przewidzieć następstw swojego postępowania, podejmuje pochopne decyzje,
- często robi rzeczy bardzo ryzykowne, nie umiejąc przewidzieć konsekwencji,
- wydaje się agresywne, bo nie potrafi powstrzymywać się od natychmiastowego zaspokajania potrzeb,
- łatwo, bez zastanowienia, akceptuje cudze pomysły.

NADMIERNA RUCHLIWOŚĆ
- nie jest w stanie usiedzieć na miejscu,
- ma często nerwowe ruchy rąk albo nóg (macha nogami lub rękami)
- nie umie spokojnie bawić się ani odpoczywać,
- często jest nadmiernie gadatliwe, hałaśliwe,
- ma kłopoty z wieczornym zaśnięciem,
- w czasie lekcji wędruje po klasie,
- wspina się, skacze, zdobywa kolejne szczyty i stale jest w ruchu,

PROBLEMY W RELACJACH Z RÓWIEŚNIKAMI
- ma zazwyczaj nie najlepszą pozycję w grupie, jest samotne,
- nie umie przegrywać,
- musi koncentrować na sobie uwagę,
- jest zazwyczaj niepewne i nieśmiałe, ma złe zdanie na własny temat,
- nie umie czekać na swoją kolej,  często przerywa innym.

UWAGA!!!
Wbrew pozorom nie jest tak łatwo mieć ADHD.

Zgodnie z kryteriami objawy muszą utrzymywać się dłużej niż pół roku, być widoczne już przed szóstym rokiem życia, a także negatywnie wpływać na funkcjonowanie dziecka (przynajmniej w dwóch środowiskach, na przykład w domu i w szkole). Również liczba tych objawów jest ściśle określona.

Jeśli więc dziecko:
buja danego dnia w obłokach, a zapytane nie wie, o czym mówił nauczyciel, choć zazwyczaj doskonale orientuje się w tym, co się dzieje na lekcji
okazjonalnie wierci się na krześle lub nie może usiedzieć nieruchomo
cieszy się czymś tak bardzo (np. wizytą kolegi w domu), że nie może się uspokoić
czasem zrobi „głupi błąd” (źle dodało dwie liczby i przez to wynik jest błędny)
ze zmęczenia nie jest już w stanie siedzieć nad lekcjami, zaczyna więc wyglądać przez okno lub bawić się czymś
zapomniało o umyciu zębów lub – podekscytowane pierwszym harcerskim wyjazdem – o spakowaniu wszystkich przyborów do plecaka
nie słyszy, co do niego mówimy (jego myśli zaprząta planowana tego dnia wycieczka do zoo)
nie może ustać w kolejce
wykonuje polecenia czy zadania szybciej niż inni uczniowie i zaczyna z nudów zajmować się czymś innym
zgubiło worek z butami i jest to jedyna rzecz, jaka mu się zawieruszyła w tym roku szkolnym
krzyczy, bawiąc się w wojnę żołnierzykami
chce obejrzeć wszystkie zabawki w sklepie z zabawkami i w związku z tym ogląda je w dużym tempie
rozrabia w klasie i nie uważa, bo widzi, że inni też tak robią i „mogą” to robić
czasem wtrąci się do czyjejś rozmowy, bo bardzo zależy mu, by coś powiedzieć
nie umie czegoś zrobić w określonym porządku, bo nikt nie powiedział mu, jak to zrobić
bawi się w marynarza, który biega po meblach, bo meble to wyobrażone wyspy

nie jest to objawem ADHD!

Ważne:
ADHD nie jest równoznaczne z agresją !
ADHD nie może być usprawiedliwieniem dla agresji !

Jak wyleczyć ADHD?
ADHD nie da się wyleczyć. Można natomiast z pomocą leków, terapii i wsparcia środowiska złagodzić objawy i przekuć je w atuty.
Niektórzy wyrastają z większości objawów. U wielu osób słabnie jedynie nadruchliwość . U niektórych wszystkie objawy ADHD utrzymują się przez całe życie.

opr na podstawie: http://adhd.org.pl
http://www.ptadhd.pl
http://www.adhdonline.pl

Warto zobaczyć

 

Kontakt

FEZiP
ul. Konarskiego 6/4
61-114 Poznań

Fundacja w internecie

ShareThis Copy and Paste